Lojalizacja klienta to ostatni etap jego ścieżki, do którego powinien dążyć każdy właściciel sklepu. Co warto zrobić, aby odbiorca chętnie wracał do naszego punktu sprzedażowego i może przy okazji stał się jego ambasadorem?
Procesy związane z lojalizacją klientów to gra warta świeczki. Pozyskanie nowego klienta może być nawet 5 razy droższe niż utrzymanie dotychczasowego. Ponadto zwiększenie retencji klientów o 5% może przyczynić się do wzrostu zysków na poziomie 25-95%. Warto również pamiętać, że lojalni klienci są 5 razy bardziej skłonni do ponownych zakupów, 7 razy chętniej testują produkty z nowej oferty i 4 razy częściej polecają ją swoim znajomym.*
W planowaniu działań lojalizujących należy kierować się słowami Catherine DeVrye, która powiedziała, że pozyskanie jednego klienta trwa latami, natomiast utracić go możemy w kilka sekund. W związku z tym każdy punkt styku klienta z naszym produktem lub usługą powinien być starannie dopracowany, tak żeby jego satysfakcja rosła.
Najczęściej na pierwszej linii frontu jest obsługa klienta. Warto zadbać o jej jak najwyższą jakość i zaangażowanie. Odpowiednie szkolenia i instrukcje pozwolą obsłudze sklepu zapewnić klientom satysfakcjonującą opiekę i dostarczyć serwis na wysokim poziomie.
Warto również zadbać o właściwy asortyment. Analiza historii sprzedaży pozwoli wyodrębnić najpopularniejsze produkty, których stałej dostępności na półkach właściciel musi pilnować. Oczywiście nie oznacza to, że jedynie dobrze rotujące towary powinny znajdować się w ofercie sklepu. Warto śledzić nowości produktowe oraz działania konkurencji. Nowinki, których nie ma w pobliskich konkurencyjnych sklepach, mogą być szansą na przyciągnięcie nowych klientów.
Wyposażenie sklepu też może mieć wpływ na poziom zadowolenia klientów. Terminale płatnicze czy nowoczesne systemy kasowe usprawniają zarządzanie sklepem i przyspieszają procesy sprzedażowe. Wiemy przecież, że jeśli klient jest zmuszony spędzić w sklepie więcej czasu z powodu np. technicznych problemów ze sprzedażą, jego satysfakcja spada.
Aplikacje mobilne i dedykowane programy lojalnościowe to również ciekawe rozwiązania, które mogą przyczynić się do większej retencji klientów. Przykładem takiego narzędzia jest aplikacja IPH, która umożliwia m.in. przystąpienie do programu lojalnościowego. Ułatwia też klientowi kontakt z właścicielem sklepu, pozwala na wdrażanie promocji i lepszą ekspozycję materiałów marketingowych w postaci np. gazetek.
W dobie rosnącej konkurencji i zwiększającej się świadomości klientów warto zadbać o to, by nasz sklep spełniał oczekiwania klientów i dostarczał im produkty oraz obsługę na jak najwyższym poziomie. Takie działania zwiększą grono lojalnych konsumentów i przyniosą wymierne korzyści w postaci m.in. wzrostów sprzedaży.
Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.
Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?
Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.