Czym jest m-commerce i jakie stwarza możliwości sprzedażowe?

W bardzo szybko rozwijającym się świecie technologii poprawiło się nasze życie. Za pomocą Internetu wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki, oszczędzamy czas, działamy szybciej. Nie musisz nawet wychodzić z domu, a pożądane produkty spożywcze z osiedlowego marketu czy z innego kraju są dla ciebie dostępne. Wystarczy tylko kilka kliknięć. Jest to możliwe dzięki nowym technologiom, takim jak eCommerce i mCommerce.

m-commerce

M-commerce to inaczej handel elektroniczny na urządzeniach mobilnych. Oznacza transakcje, które są realizowane za pośrednictwem smartfona lub tabletu. M-commerce w zasadzie zawiera się w szerszym pojęciu, jakim jest e-commerce (handel elektroniczny). Mobile commerce to wydzielona cześć ”ikomersu”, dotycząca tylko i wyłącznie zakupów dokonywanych na smartfonach i tabletach. Niewątpliwie, ten odłam e-commerce daje wiele możliwości zarówno użytkownikom, jak i samym firmom. Już nie tylko strony www, które są mobile-friendly, ale także aplikacje sklepów pozwalają na wygodne zakupy. Coraz częściej opuszcza się tradycyjne przeglądarki online i strony www w tym rodzaju sprzedaży i tworzy się dedykowane sklepowe aplikacje. Pozwalają one klientom m.in. na tworzenie konta, zbieranie punktów lojalnościowych czy śledzenie zamówienia. Dzięki temu użytkownicy mają swoje zakupy zawsze w zasięgu ręki w jednym wygodnym miejscu. To ważne, aby firma zapewniła klientom możliwość łatwych i bezproblemowych zakupów internetowych, a przede wszystkim tych mobilnych.

Wzrost zainteresowania zakupami mobilnymi

Zgodnie z raportem przygotowanym przez Gemius aż 73% polskich internautów w 2020 r. zrobiło zakupy w sieci, natomiast 69% osób zadeklarowało, że kupuje przy użyciu urządzeń mobilnych. To duży wzrost w stosunku do zeszłego roku, w którym 62% internautów deklarowało zakupy online, z czego 61% dokonało ich za pomocą smartfona lub tabletu. Obecnie podczas zakupów w Internecie najczęściej korzystamy z laptopa, na drugim miejscu plasuje się smartfon, następnie komputer stacjonarny i tablet.

Efekty pandemii

W czasach pandemii zakupy w Internecie to często jedyne wyjście. Konsumenci coraz chętniej zaglądają do Internetu w poszukiwaniu produktów – nie tylko, by porównać ich ceny i ostatecznie kupić dany towar w sklepie stacjonarnym (co często miało miejsce przed pandemią), ale także, by zrealizować transakcję online.

E-commerce to duża oszczędność czasu i szeroki wybór w jednym miejscu. Dodatkowo od zakupu dzieli nas dosłownie tylko kilka kliknięć. O ile kupowanie za pomocą komputera uważamy za w miarę bezpieczne, o tyle zaufanie do urządzeń mobilnych nie jest już niestety tak wysokie. Chociaż telefon służy nam do przeglądania ofert, zamówienie często opłacamy przez komputer. Jest to spowodowane zbyt małą wiedzą internautów na temat bezpieczeństwa w sieci.

Kto najczęściej decyduje się na płatności z poziomu smartfona?

Mimo że na zakupy w Internecie zwykle decydują się kobiety w wieku 35-49 lat, to według badań przeprowadzonych przez Gemius, mobile commerce znacznie częściej dotyczy osób do 24 roku życia. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być dostęp do nowych technologii oraz wygląd samych aplikacji mobilnych.

Osoby po 50. roku życia rzadziej ściągają aplikacje mobilne, a do transakcji zniechęca je ich czytelność. Małe litery i niewygodne pola do wypełnienia są po prostu zbyt uciążliwe dla tej grupy internautów. To ważna wskazówka dla specjalistów od user experience.

Reasumując, możliwość dokonywania zakupów online przez urządzenia mobilne skutkuje, między innymi, zwiększeniem sprzedaży, wyższą lojalnością i zadowoleniem klientów, a także mniejszą liczbą porzuconych koszyków. M-commerce to część e-commerce, która ciągle się rozwija. To oczywiste! Jest przecież wygodnym rozwiązaniem dla konsumentów, którzy cenią swój czas i wygodę.

Zobacz również
Digital Signage
06.05.2022
Digital Signage i jego zastosowanie w handlu

Termin Digital Signage pojawia się coraz częściej, ale może brzmieć dla nas obco. Czym zatem jest i co się za nim kryje? Ekrany na ścianach to doskonały sposób, aby unowocześnić biznes, ale co właściwie dzięki temu zyskasz? Po co stosować rozwiązania Digital Signage i jak one działają?

Więcej
promocje
25.03.2022
Czym są promocje i dlaczego warto je planować?

Promocja sprzedaży daje przedsiębiorstwom szerokie pole manewru. Właściwie wykorzystana dostarcza firmie korzyści oraz pomoc w realizacji strategii i wcześniej ustalonych celów. Z kolei źle zorganizowana lub nadużywana może spowodować zniechęcenie klienta lub też zobojętnienie wobec jej przekazu.

Więcej
Customer Experience
03.03.2022
Customer Experience, czyli słuchaj klienta i projektuj jego doświadczenia

Customer Experience jest nie tylko jednym z najważniejszych wyróżników marki, ale jest też obszarem, który buduje trwałą przewagę konkurencyjną. Dlatego tak istotne jest, aby zasady CX były uwzględniane w biznesowych procesach.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!