Czym jest m-commerce i jakie stwarza możliwości sprzedażowe?

W bardzo szybko rozwijającym się świecie technologii poprawiło się nasze życie. Za pomocą Internetu wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki, oszczędzamy czas, działamy szybciej. Nie musisz nawet wychodzić z domu, a pożądane produkty spożywcze z osiedlowego marketu czy z innego kraju są dla ciebie dostępne. Wystarczy tylko kilka kliknięć. Jest to możliwe dzięki nowym technologiom, takim jak eCommerce i mCommerce.

m-commerce

M-commerce to inaczej handel elektroniczny na urządzeniach mobilnych. Oznacza transakcje, które są realizowane za pośrednictwem smartfona lub tabletu. M-commerce w zasadzie zawiera się w szerszym pojęciu, jakim jest e-commerce (handel elektroniczny). Mobile commerce to wydzielona cześć ”ikomersu”, dotycząca tylko i wyłącznie zakupów dokonywanych na smartfonach i tabletach. Niewątpliwie, ten odłam e-commerce daje wiele możliwości zarówno użytkownikom, jak i samym firmom. Już nie tylko strony www, które są mobile-friendly, ale także aplikacje sklepów pozwalają na wygodne zakupy. Coraz częściej opuszcza się tradycyjne przeglądarki online i strony www w tym rodzaju sprzedaży i tworzy się dedykowane sklepowe aplikacje. Pozwalają one klientom m.in. na tworzenie konta, zbieranie punktów lojalnościowych czy śledzenie zamówienia. Dzięki temu użytkownicy mają swoje zakupy zawsze w zasięgu ręki w jednym wygodnym miejscu. To ważne, aby firma zapewniła klientom możliwość łatwych i bezproblemowych zakupów internetowych, a przede wszystkim tych mobilnych.

Wzrost zainteresowania zakupami mobilnymi

Zgodnie z raportem przygotowanym przez Gemius aż 73% polskich internautów w 2020 r. zrobiło zakupy w sieci, natomiast 69% osób zadeklarowało, że kupuje przy użyciu urządzeń mobilnych. To duży wzrost w stosunku do zeszłego roku, w którym 62% internautów deklarowało zakupy online, z czego 61% dokonało ich za pomocą smartfona lub tabletu. Obecnie podczas zakupów w Internecie najczęściej korzystamy z laptopa, na drugim miejscu plasuje się smartfon, następnie komputer stacjonarny i tablet.

Efekty pandemii

W czasach pandemii zakupy w Internecie to często jedyne wyjście. Konsumenci coraz chętniej zaglądają do Internetu w poszukiwaniu produktów – nie tylko, by porównać ich ceny i ostatecznie kupić dany towar w sklepie stacjonarnym (co często miało miejsce przed pandemią), ale także, by zrealizować transakcję online.

E-commerce to duża oszczędność czasu i szeroki wybór w jednym miejscu. Dodatkowo od zakupu dzieli nas dosłownie tylko kilka kliknięć. O ile kupowanie za pomocą komputera uważamy za w miarę bezpieczne, o tyle zaufanie do urządzeń mobilnych nie jest już niestety tak wysokie. Chociaż telefon służy nam do przeglądania ofert, zamówienie często opłacamy przez komputer. Jest to spowodowane zbyt małą wiedzą internautów na temat bezpieczeństwa w sieci.

Kto najczęściej decyduje się na płatności z poziomu smartfona?

Mimo że na zakupy w Internecie zwykle decydują się kobiety w wieku 35-49 lat, to według badań przeprowadzonych przez Gemius, mobile commerce znacznie częściej dotyczy osób do 24 roku życia. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być dostęp do nowych technologii oraz wygląd samych aplikacji mobilnych.

Osoby po 50. roku życia rzadziej ściągają aplikacje mobilne, a do transakcji zniechęca je ich czytelność. Małe litery i niewygodne pola do wypełnienia są po prostu zbyt uciążliwe dla tej grupy internautów. To ważna wskazówka dla specjalistów od user experience.

Reasumując, możliwość dokonywania zakupów online przez urządzenia mobilne skutkuje, między innymi, zwiększeniem sprzedaży, wyższą lojalnością i zadowoleniem klientów, a także mniejszą liczbą porzuconych koszyków. M-commerce to część e-commerce, która ciągle się rozwija. To oczywiste! Jest przecież wygodnym rozwiązaniem dla konsumentów, którzy cenią swój czas i wygodę.

Zobacz również
kongres
17.08.2022
VI Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu

Wielkimi krokami zbliża się VI Kongresie Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash, który będzie miał miejsce już 28 września. Tegoroczne spotkanie odbędzie się pod hasłem Wyzwania zmieniającego się rynku. Wygrywamy wiedzą!

Więcej
08.08.2022
Merchandising z punktu widzenia detalisty

Duży wpływ na decyzję o zakupie oraz ogólne przyciągnięcie uwagi ma prawidłowo zaprojektowany produkt oraz jego ekspozycja. Sklep stacjonarny daje nam możliwość sprawdzenia i oceny wszystkich interesujących nas cech produktu.

Więcej
14.07.2022
Inteligentny koszyk zakupowy czy kasa samoobsługowa na kółkach?

Tradycyjni sprzedawcy stawiają czoła branży e-commerce i chętnie korzystają z nowych technologii, by zadowolić klientów.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!