Obecnie w życiu zawodowym najważniejsza jest: praca z sensem, dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników, efektywność i elastyczność oraz zachowanie zdrowych proporcji między czasem w pracy, a czasem wolnym, przeznaczanym na życie prywatne, hobby czy realizowanie siebie w innych obszarach. Work-life balance już kilka lat temu zawładnął rynkiem pracy, nie tylko jako trend, ale także jako remedium na pracoholizm i wypalenie zawodowe pracowników z określonych pokoleń. Czy w obliczu transformacji zachodzących w obszarze nowych technologii work-life-balance zyskuje na znaczeniu?
Wszystko wskazuje na to, że w całym XXI wieku technologia cyfrowa będzie wykorzystywana przez człowieka przez 24 godziny na dobę. Wiele standardów życiowych (na przykład pismo na papierze, otwieranie drzwi kluczem, realizowanie płatności gotówką) już zostało zastąpione nośnikami elektronicznymi. Zmiany technologiczne powodują zmiany w funkcjonowaniu sfer zawodowych i prywatnych. Technologia informacyjna stanowi podstawowy rodzaj gromadzenia danych, sterowania procesami czy przekazu. Rewolucja informacyjna doprowadziła do powstania społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki informacyjnej, a postęp technologiczny stał się motorem rozwoju technologii inteligentnej (uczące się urządzenia).
W chwili obecnej w przemyśle zachodzą zmiany, które związane są przede wszystkim ze znacznym zwiększeniem automatyzacji i robotyzacji procesów produkcji oraz rozszerzeniem zakresu zastosowania informacji internetowej i komputerowych systemów zarządzania danymi w organizacjach. Nieustannie wzrasta złożoność nowoczesnych technologii, a roboty i automaty zastępują pracowników dotychczas obsługujących urządzenia produkcyjne. Najistotniejszą cechą współczesnej gospodarki jest zrealizowanie potencjału produktywności dojrzałej gospodarki przemysłowej z wykorzystaniem technologii informacyjnych oraz inteligentnych urządzeń.
Nowoczesne technologie komunikacyjne sprawiły, że część z nas pozostaje w kontakcie z firmą 7 dni w tygodniu przez 24 h na dobę. Postęp technologiczny sprawił, że coraz więcej zawodowych czynności można wykonać poza biurem. Pracować można z pociągu, kafejki, a nawet z własnej kanapy. Dzięki różnym dostępnym obecnie rozwiązaniom współpraca na odległość stała się codziennością. Firmy mogą aktualnie rekrutować pracowników, bazując wyłącznie na ich umiejętnościach i kompetencjach, nie zaś na ich lokalizacji, która i tak często się zmienia. Obecność w biurze nie jest już w wielu przypadkach obowiązkowa, tak samo jak praca w konkretnych godzinach. Firmy coraz częściej mają pracowników rozsianych w wielu różnych strefach czasowych, pracujących w nienormowanym czasie, mających do dyspozycji różne kanały komunikacji, którzy mogą skupić się na sprawnej realizacji projektów i wysokiej efektywności.
„Mobilne społeczeństwa” zyskują przede wszystkim dzięki oparciu przekazu informacji na przenośnych urządzeniach, które można mieć przy sobie cały czas. Z urządzeń mobilnych można korzystać w każdym miejscu i czasie, co zwiększa osiągalność użytkowników. To również takie korzyści jak wysyłanie komunikatów multimedialnych oraz informacji opartych o wielowymiarowe bazy danych zawierające kompletne informacje o adresacie (indywidualizacja). Z pojęciem „mobilnego społeczeństwa” wiąże się również wirtualizacja, czyli przeniesienie części sfery życia codziennego w rzeczywistość wirtualną.
Robotyzacja procesów wraz z mobilną technologią zwiększa potencjał wydajności, optymalizuje procesy, upraszczają relacje przedsiębiorstwa z klientem itp. Komunikacja mobilna oraz technologie komputerowe ułatwiają pracę i życie osobiste, ale niezbędne jest zachowanie harmonii między zastosowanymi inteligentnymi rozwiązaniami techniki zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym, aby świat realny nie był drugoplanowy w stosunku do świata wirtualnego. Pracownicy (użytkownicy urządzeń) powinni być świadomi zmian w technologiach i potrzeby ciągłego jej doskonalenia, aby nowoczesna technologia nie pozostawała poza kontrolą człowieka. Mimo że nowoczesna technologia może spełnić najbardziej wizjonerskie marzenia, potrzeba jednak otwartego myślenia. Warto myśleć technologicznie, nie pozostawać temu obojętnym, ale też nie być całkowicie bezkrytycznym w stosunku do technologii.
Czy zatem w obliczu zmian technologicznych work-life-balance wciąż ma znaczenie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony automatyzacja procesów gwarantuje pracownikom większą oszczędność czasu, z drugiej strony dzięki technologii więcej aktywności związanych z pracą możemy wykonywać poza biurem, co w efekcie stwarza ryzyko braku równowagi między sferą prywatną a zawodową. To od nas zależy, czy z tych możliwości będziemy korzystać rozsądnie.
Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.
Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?
Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.