Potencjał sklepów działających na rynku niezależnym

Małe sklepy osiedlowe nie od dziś pełnią rolę znaczącego partnera do współpracy dla producentów dóbr szybkozbywalnych. Polacy cenią mniejsze, niesieciowe sklepy osiedlowe za sprawną i miłą obsługę, smaczne pieczywo oraz jako miejsca, w których można zrobić zakupy mimochodem. Właściwie wpisują się w ogólnopolskie zjawisko rosnącej konsumpcji i zmieniający się wraz z nią trend zakupowy wśród konsumentów, którzy posiadając coraz więcej pieniędzy i coraz mniej czasu na zakupy, wolą kupować mniej, ale częściej i przede wszystkim bliżej domu.

W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. Sieci kojarzone z wybornym pieczywem czy doskonałą ofertą świeżych owoców i warzyw. Ponadto takie gdzie doceniana jest nowoczesność rozwiązań czy intuicyjne rozmieszczenie produktów w sklepie. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.

Mały sklep, a wielkie możliwości

Sąsiedzka lokalizacja i dobra znajomość specyfiki bardzo rozdrobnionego, lokalnego rynku przyczyniają się do tego, że właściciele takich punktów mogą prowadzić bardzo efektywną sprzedaż. Znaczący jest indywidualny charakter danej placówki. Jeżeli zostanie to wsparte bieżącą analizą rotacji towaru i raportami handlowymi, detalista jest w stanie precyzyjnie wybierać rodzaj i zakres promocji dopasowanych do oczekiwań lokalnych konsumentów. Producent ma za to możliwość wspierania sprzedaży na precyzyjnie wybranej grupie klientów oraz oferowania konkretnych produktów wyłącznie w danej lokalizacji.

Najmniejsze sklepy w Polsce wciąż stanowią jedną trzecią całego rynku detalicznego i na stałe wpisały się w polski ekosystem handlowy. Jest ku temu wiele powodów.

Konsolidacja w hurcie i rozwój sieci franczyzowych, są postrzegane przez niektórych jako szkodliwe dla niezależnego handlu. Okazują się również pomocne dla detalistów, którzy potrafią właściwie skorzystać ze wsparcia większych graczy, posiadających sprawdzone know-how w kwestii logistyki, sprzedaży czy marketingu. Przykładowo, współpraca drobnego detalisty z dużą siecią w formule tzw. miękkiej franczyzy zapewnia mu wsparcie logistyczno-marketingowe. Nie ogranicza mu przy tym swobody podejmowania decyzji handlowych i rozwijania własnego biznesu. Silna pozycja najmniejszych punktów handlowych jest też, jak się okazuje, istotna dla producentów, szczególnie w branży spożywczej. Chętnie organizują dla nich rozmaite programy wsparcia w ramach tzw. trade marketingu. Dzieje się tak, bowiem handel niezależny jest dla producentów nadal ważnym i rentownym kanałem sprzedaży. Stanowi dla obu stron duże wyzwanie z uwagi na koordynację działań na tak rozdrobnionym rynku.

Sklepy sąsiedzkie doskonale wpisują się też w specyfikę polskiej demografii, która charakteryzuje się wysokim (jak na skalę europejską) rozproszeniem ludności. Średnia liczba sklepów na liczbę mieszkańców w Polsce jest ponad 6-krotnie wyższa niż w Niemczech. Natomiast w Hiszpanii liczba ta jest ponad dwukrotnie niższa niż w Polsce. Różnica ta wynika z faktu, że w Hiszpanii jest niewiele ponad 8 tys. miejscowości, gdy w Polsce jest ich ponad 52 tys. To typowo polskie rozdrobnienie obszarów zamieszkania pociąga za sobą potrzebę na równie rozdrobnioną strukturę sprzedaży produktów podstawowej potrzeby. A co za tym idzie? Tworzy przestrzeń dla małych, sąsiedzkich sklepów.

Jeżeli obok dyskontów, supermarketów i sklepów convenience nadal pozostaje przestrzeń dla tradycyjnych punktów handlowych. Każdy z tych segmentów ma swoją grupę odbiorców. Warto zatem postawić pytanie, jak powinny funkcjonować małe, rodzinne przedsiębiorstwa detaliczne, aby sprostać nowym, wielkim wyzwaniom i jak najlepiej wykorzystać siłę małych sklepów? Czy mały sąsiedzki sklep może być zarazem tradycyjny i nowoczesny?

Innowacyjny sklep tradycyjny

Czy tradycyjny polski sklep może już dzisiaj być sklepem działającym nowocześnie? Czy może działać według najlepszych praktyk handlu nowoczesnego, nie rezygnując przy tym ze swoich tradycyjnych wartości? Takich jak miła obsługa i sąsiedzka lokalizacja?

Od niedawna staje się to możliwe dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, które, bazując na doświadczeniach dużych przedsiębiorstw, uwzględniają potrzeby małych firm. Rozwiązania, które kilka lat temu dostępne były tylko dla największych graczy na rynku handlu nowoczesnego. Dziś stają się powszechnym standardem w polskim handlu niezależnym. Pomagają zwiększać efektywność sprzedaży i utrzymać konkurencyjność tradycyjnych placówek handlowych, które często prowadzone są jako firmy rodzinne. Odpowiednio wsparte niezależne polskie sklepy są w stanie na bieżąco spełniać potrzeby swoich klientów. Rozwijają się, a nie tylko walczą o utrzymanie.

Handel niezależny to najlepsza wizytówka polskiej przedsiębiorczości, i co więcej ma on realny wpływ na lokalne społeczności i gospodarki. To ważne, aby konsumenci mieli świadomość, że robiąc zakupy w sklepie prowadzonym np. przez swojego sąsiada, wspierają wartości oparte na relacyjności i jakości.

Zobacz również
27.06.2022
Era Smart Shoppera

Robienie racjonalnych i inteligentnych zakupów stanowi nie lada wyzwanie. Zaprojektowanie listy zakupowej wymaga analizy, poszukiwań, a to wcale nie należy do najprostszych czynności. Jest jednak całkiem liczna grupa klientów, których cechuje rozsądek oraz umiejętności analityczne w procesach zakupowych. Tę grupę stanowią właśnie smart shopperzy.

Więcej
System kasowy IPH
15.06.2022
Korzyści z systemu kasowego IPH

Systemy POS (point of sale) to zaawansowane narzędzia, pozwalające przedsiębiorstwom na zarządzanie sprzedażą, magazynem, finansami a nawet relacjami z klientami. W handlu niezależnym takie oprogramowanie zwiększy efektywność stoiska sprzedażowego i zapewni wysoki komfort pracy dla właściciela sklepu. Nie tylko pomoże mu w koordynowaniu wszystkich aspektów działalności placówki, ale także pozwoli na analizę danych i podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Jakie inne ważne korzyści dostarcza system kasowy IPH?

Więcej
Digital Signage
06.05.2022
Digital Signage i jego zastosowanie w handlu

Termin Digital Signage pojawia się coraz częściej, ale może brzmieć dla nas obco. Czym zatem jest i co się za nim kryje? Ekrany na ścianach to doskonały sposób, aby unowocześnić biznes, ale co właściwie dzięki temu zyskasz? Po co stosować rozwiązania Digital Signage i jak one działają?

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!