Era Smart Shoppera

Robienie racjonalnych i inteligentnych zakupów stanowi nie lada wyzwanie. Zaprojektowanie listy zakupowej wymaga analizy, poszukiwań, a to wcale nie należy do najprostszych czynności. Jest jednak całkiem liczna grupa klientów, których cechuje rozsądek oraz umiejętności analityczne w procesach zakupowych. Tę grupę stanowią właśnie smart shopperzy.

Smart shopping, czyli „sprytne” zakupy – nie jest nowym zjawiskiem społecznym w naszym kraju, pojęcie to weszło już niemal do codziennego słownika Polaków. Dotyczy konsumentów na całym świecie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia tego zjawiska, a sami uprawiają smart shopping. Należy zatem dobrze zrozumieć czym są rozsądne zakupy konsumentów, bo tak jak wiele aspektów naszej rzeczywistości, także to zjawisko w interesujący sposób ewoluuje.

Kim jest smart shopper?

Smart shopper najlepiej odnajduje się w przestrzeni online, nieważne czy jest to smartfon, komputer czy tablet – wszystkie dają możliwość upolowania okazji. Natomiast jeśli znajdzie korzystne promocje i konkurencyjne ceny, odwiedza też sklepy stacjonarne. Jest wcześniej odpowiednio przygotowany i wykorzystuje rozwiązania, narzędzia, aby kupować szybciej, taniej i sprytniej! Tymi narzędziami mogą być  porównywarki cen, programy lojalnościowe, aplikacje zakupowe, idea wspólnych zakupów, rabaty. Nie szuka w sklepach tylko najtańszych towarów, ale dzięki dobremu zorientowaniu w cenach popularnych produktów potrafi odnaleźć najlepsze oferty. Jest świadomym konsumentem, unikającym pochopnych zakupów pod wpływem impulsu. Kupuje racjonalnie, co nie znaczy, że nabywa tylko to, co jest niezbędne, ale kupuje tam, gdzie stosunek jakości do ceny prezentuje się jego zdaniem najlepiej.

Wybory zakupowe  sprytnego konsumenta

To przede wszystkim zakupy z zaawansowanych kategorii produktowych, zamiast tradycyjnej linii. Smart shopper bardzo chętnie decyduje się przejść na wyższą półkę żywnościową, technologiczną i dopiero na niej poszukuje optymalnych ofert, czyli produktów łączących wysoką jakość odżywczą czy parametry techniczne z okazyjną ceną. Stąd rosnąca popularność żywności bio czy eko oraz odkurzaczy-robotów i odejście od klasycznych produktów.

Wpływ smart shoppera na sprzedaż

Taki klient w sklepie to duże wyzwanie dla przedsiębiorców. Chcąc zaspokoić jego potrzeby zakupowe, firmy muszą inwestować w e-commerce i marketing internetowy.Bez dobrego wizerunku w sieci, pozytywnych opinii o sklepie i produktach trudno będzie zachęcić wymagającego konsumenta do skorzystania z oferty.

Ogromne znaczenie ma w tym przypadku także marketing mobilny. Smart shopper, nawet jeśli wybiera się na zakupy w sklepie stacjonarnym, z reguły nie funkcjonuje w trybie offline. Telefon komórkowy z podłączeniem do internetu jest stale w zasięgu ręki klienta, a to świetna okazja, by zapaść w jego pamięć dzięki spersonalizowanym komunikatom i szybkiej interakcji.

Oszczędzanie poza Polską

Według badania Smart Shopping Index 2021 Francja okazuje się najbardziej oszczędnym krajem w zakupach, pozostawiając Polskę na samym dole rankingu. Tylko 61% Polaków twierdzi, że dokładnie rozważa swoje zakupy, co jest najniższym wynikiem spośród wszystkich krajów analizowanych w rankingu. Moda i lifestyle to wiodące sektory zakupowe, gdzie polscy konsumenci poszukują zniżek i kierują się zdrowym rozsądkiem. Natomiast oszczędności gospodarstw domowych są najwyższe w Niemczech, podczas gdy Holendrów cechuje największe zadłużenie. Południowi Koreańczycy są najbardziej oszczędni, jeśli chodzi o wydatki na żywność, z kolei Norwegowie wiedzą, jak wydawać pieniądze lepiej.

Wyniki badania potwierdziły pozytywną korelację  pomiędzy wyszukiwaniami w Google, a rosnącą świadomością kupujących i skłonnością do oszczędzania. Im więcej googlujemy szukając zniżek czy rabatów, tym jeszcze bardziej oszczędzamy.

Rosnąca liczba sprytnych nabywców sprawia, że z roku na rok na wartości zyskuje także rynek marek własnych. Te zmiany są już zauważane przez detalistów, którzy, chcąc odpowiadać na potrzeby konsumentów, rewitalizują portfolio produktów pod własnym brandem. W ofertach masowo pojawiają się linie marek własnych z artykułami naturalnymi, ekologicznymi oraz bio. Szacuje się, że rynek artykułów private brands znacznie przekroczy udziały w rynku FMCG. Oznacza to, że sektor ten będzie rozwijał się w tempie ponad 2 razy szybszym niż cały rynek FMCG. Smart shopper to zdecydowanie osoba, która chce kupować w dobrych cenach, nie tracąc przez to na jakości.

Zobacz również
kongres
17.08.2022
VI Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu

Wielkimi krokami zbliża się VI Kongresie Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash, który będzie miał miejsce już 28 września. Tegoroczne spotkanie odbędzie się pod hasłem Wyzwania zmieniającego się rynku. Wygrywamy wiedzą!

Więcej
08.08.2022
Merchandising z punktu widzenia detalisty

Duży wpływ na decyzję o zakupie oraz ogólne przyciągnięcie uwagi ma prawidłowo zaprojektowany produkt oraz jego ekspozycja. Sklep stacjonarny daje nam możliwość sprawdzenia i oceny wszystkich interesujących nas cech produktu.

Więcej
14.07.2022
Inteligentny koszyk zakupowy czy kasa samoobsługowa na kółkach?

Tradycyjni sprzedawcy stawiają czoła branży e-commerce i chętnie korzystają z nowych technologii, by zadowolić klientów.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!