Ekspozycja produktów promocyjnych w sklepie

Blisko 80% klientów decyzję o zakupie konkretnego produktu podejmuje na miejscu w sklepie, jak dowodzą badania in-Store Media. Promując wybrany asortyment w punkcie sprzedaży, mamy niepowtarzalną okazję, żeby przykuć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Jak zatem skutecznie wyeksponować produkty promocyjne?

Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi nam merchandising, czyli odpowiednia aranżacja wnętrza sklepu i prezentacja jego asortymentu, która przez przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie produktem wywiera wpływ na zachowanie konsumentów i w efekcie służy wzrostowi sprzedaży.

Merchandising startuje jeszcze przed wejściem do sklepu, kusząc konsumentów za pomocą różnego rodzaju materiałów – od identyfikacji wizualnej placówki, np. w postaci szyldu z logotypem, przez ofertę promocyjną widoczną w witrynie czy potykacze przed drzwiami, aż do koszy na śmieci i stojaków na rowery z logo sklepu. Już w tym momencie możemy wykorzystać potencjał, np. wieszając w szybie wystawowej przyciągający wzrok plakat z informacją o aktualnej akcji promocyjnej.

Najlepsze miejsca

We wnętrzu sklepu działania merchandisingowe mają odzwierciedlenie w ekspozycji asortymentu podstawowego oraz prezentacji produktów dodatkowych i promocyjnych. Tutaj warto wymienić kilka podstawowych zasad. Najlepszy “obszar półkowy” to środek regału, na wysokości wzroku. Najbardziej interesujące produkty ustawia się z lewej strony – zgodnie z zasadą lewego oka. Na najniższych półkach znajdą się towary ciężkie, a także najtańsze, natomiast najdroższe artykuły umiejscowione są najwyżej. Produkty promocyjne, nowości czy hity sprzedażowe zdecydowanie warto umieszczać na środku półki na wysokości oczu – dzięki temu trudno będzie je ominąć.

Promocyjna wyspa

Korzystnym rozwiązaniem jest wyodrębnienie  w przestrzeni handlowej miejsca przeznaczonego wyłącznie na ekspozycję asortymentu w promocji. Może to być wydzielony regał, wyspa czy specjalna sekcja – oczywiście w zależności od możliwości danego sklepu. 

Przy organizacji takiej strefy ważne jest ustalenie tematu przewodniego (np. Boże Narodzenie czy grillowe szaleństwo). Nie zapominajmy też o takich elementach, jak odpowiednie oświetlenie promocyjnej ekspozycji, jej harmonijna kompozycja (możliwy błąd to chaos spowodowany zbyt dużą liczbą produktów) czy też adekwatny dobór kolorów (psychologia barw przyjdzie tu z pomocą). Bardzo ważnym elementem będą tu również komunikaty dotyczące szczegółów promocji (cena, hasło przewodnie, mechanika, czas trwania). 

Wsparcie sprzedaży

W tym miejscu warto przedstawić materiały POS (point of sale) – czyli dokładniej wszelkie nośniki wspierające sprzedaż, wykorzystywane w miejscu dokonywania zakupu i skierowane bezpośrednio do klienta detalicznego.

POS-y można podzielić na grupy ze względu na umiejscowienie w sklepie:

  • materiały na ladę, np. dyspenser na materiały reklamowe, bilonownica, stand, 
  • materiały na półkę, np. wobbler (kiwak), stopper (reklama zamontowana prostopadle do regału), wsad do listwy półkowej, nakładka cenowa, nakładka na górną część półki (tzw. topper),
  • materiały na sufit, np. flaga, flagietki (proporczyki), zawieszka sufitowa (tzw. hanger – plakat, plansza, tablica),
  • materiały na podłogę, np. owijka paletowa, ekspozytor (display, stojak), roll-up, potykacz, stoisko prezentacyjno-degustacyjne, naklejki podłogowe,
  • inne, np. ulotka, plakat, naklejka, broszura, lightbox (podświetlany kaseton), infokiosk (interaktywna reklama multimedialna).

POStaw na POS-y

Przez chwilę zatrzymamy się przy wybranych nośnikach, które pomogą w prosty i atrakcyjny sposób wyeksponować produkty promocyjne. 

Wobbler, czyli kiwak przytwierdzony do krawędzi półki przy produkcie, to niepozorny, ale skuteczny środek na zwrócenie uwagi konsumenta. Najprostsze można spotkać w kształcie koła czy prostokąta, ale ogranicza nas tylko wyobraźnia – można spróbować z niestandardowym kształtem czy fakturą, dodać elementy trójwymiarowe. Może być wielorazowy, np. wykonany z tworzywa sztucznego lub powlekany folią, z miejscem na wpisanie i zmazanie ceny promocyjnej lub nazwy produktu.

Plakat – mniejszy (np. A4) lub większy (np. A1), zamieszczony w oknie sklepowym czy na ścianie we wnętrzu punktu, dedykowany konkretnej akcji lub “pustak” do samodzielnego uzupełnienia produktów i cen promocyjnych – to prosty sposób na komunikowanie akcji rabatowych. Zawsze należy pamiętać o jego czytelności – określeniu cen (najbardziej efektywnie będzie, jeśli przy cenie rabatowej zamieścimy skreśloną cenę podstawową) i mechaniki promocji oraz czasu jej trwania. Nie zapominajmy też o atrakcyjnej szacie graficznej, która zainteresuje potencjalnego klienta.

Display to niezależny stojak (ekspozytor) na wybrany asortyment, najczęściej większego formatu, wykonany z mocnego kartonu, PCV czy drewna. Często jest elementem promocji konkretnej marki. Im bardziej niebanalny, tym lepiej. Może przyciągać kształtem, formą, kolorem (np. przypominać drzewo bądź lodówkę) – producenci tego typu POS-ów są otwarci na nowatorskie rozwiązania.

Co za dużo…

Dzisiejszy konsument jest zalewany masą komunikatów reklamowych, zarówno w punktach handlowych, jak również w internecie. Uwagę zwracają przede wszystkim te, które są kreatywne i atrakcyjne, a przy tym czytelne i niepozostawiające miejsca na domysły. Nawet najlepsze POS-y mogą jednak stać się niewidzialne, gdy będzie ich zbyt wiele. Tak właśnie działa zjawisko ślepoty banerowej na stronach WWW – nasz wzrok omija wszystkie elementy, które wskazują na reklamę. Zbyt wiele komunikatów promocyjnych na różnych nośnikach wprowadzi w sklepie chaos i nie zaowocuje sprzedażą – a przecież na tym właśnie nam zależy.

Zobacz również
geotrapping
27.08.2021
Geotrapping, czyli złap klienta, jeśli potrafisz

Geotrapping to znana od kilku lat usługa związana z mobile marketingiem. Nazwa tej frazy wskazuje na pułapkę i rzeczywiście główną korzyścią tej usługi jest to, że konsument przebywający w danym obszarze będzie otrzymywał reklamy na swoim smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym.

Więcej
Nowe technologie
12.08.2021
Sklep jutra, czyli technologie w świecie detalu cz. II

Oferowanie dobrej jakości produktu czy też tradycyjna promocja marki nie jest już wystarczająca ze względu na nieustannie rosnącą konkurencję na rynku sprzedaży internetowej. Światowi liderzy branży e–commerce prześcigają się w pomysłach, chcąc zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Wykorzystują przy tym nowe technologie, proponując rozwiązania niczym z filmów science fiction.

Więcej
detalista producent i konsument
30.07.2021
Innowacyjna Platforma Handlu obecnie

Innowacyjna Platforma Handlu powstała nieco ponad rok temu, a zespół zdążył wprowadzić już wiele innowacyjnych rozwiązań.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!

Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Administratorem Twoich danych osobowych jest Innowacyjna Platforma Handlu sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Wiśniowej 11, 62-052 Komorniki. Dane przetwarzane są w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Akceptuj