Ekspozycja produktów promocyjnych w sklepie

Blisko 80% klientów decyzję o zakupie konkretnego produktu podejmuje na miejscu w sklepie, jak dowodzą badania in-Store Media. Promując wybrany asortyment w punkcie sprzedaży, mamy niepowtarzalną okazję, żeby przykuć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Jak zatem skutecznie wyeksponować produkty promocyjne?

Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi nam merchandising, czyli odpowiednia aranżacja wnętrza sklepu i prezentacja jego asortymentu, która przez przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie produktem wywiera wpływ na zachowanie konsumentów i w efekcie służy wzrostowi sprzedaży.

Merchandising startuje jeszcze przed wejściem do sklepu, kusząc konsumentów za pomocą różnego rodzaju materiałów – od identyfikacji wizualnej placówki, np. w postaci szyldu z logotypem, przez ofertę promocyjną widoczną w witrynie czy potykacze przed drzwiami, aż do koszy na śmieci i stojaków na rowery z logo sklepu. Już w tym momencie możemy wykorzystać potencjał, np. wieszając w szybie wystawowej przyciągający wzrok plakat z informacją o aktualnej akcji promocyjnej.

Najlepsze miejsca

We wnętrzu sklepu działania merchandisingowe mają odzwierciedlenie w ekspozycji asortymentu podstawowego oraz prezentacji produktów dodatkowych i promocyjnych. Tutaj warto wymienić kilka podstawowych zasad. Najlepszy “obszar półkowy” to środek regału, na wysokości wzroku. Najbardziej interesujące produkty ustawia się z lewej strony – zgodnie z zasadą lewego oka. Na najniższych półkach znajdą się towary ciężkie, a także najtańsze, natomiast najdroższe artykuły umiejscowione są najwyżej. Produkty promocyjne, nowości czy hity sprzedażowe zdecydowanie warto umieszczać na środku półki na wysokości oczu – dzięki temu trudno będzie je ominąć.

Promocyjna wyspa

Korzystnym rozwiązaniem jest wyodrębnienie  w przestrzeni handlowej miejsca przeznaczonego wyłącznie na ekspozycję asortymentu w promocji. Może to być wydzielony regał, wyspa czy specjalna sekcja – oczywiście w zależności od możliwości danego sklepu. 

Przy organizacji takiej strefy ważne jest ustalenie tematu przewodniego (np. Boże Narodzenie czy grillowe szaleństwo). Nie zapominajmy też o takich elementach, jak odpowiednie oświetlenie promocyjnej ekspozycji, jej harmonijna kompozycja (możliwy błąd to chaos spowodowany zbyt dużą liczbą produktów) czy też adekwatny dobór kolorów (psychologia barw przyjdzie tu z pomocą). Bardzo ważnym elementem będą tu również komunikaty dotyczące szczegółów promocji (cena, hasło przewodnie, mechanika, czas trwania). 

Wsparcie sprzedaży

W tym miejscu warto przedstawić materiały POS (point of sale) – czyli dokładniej wszelkie nośniki wspierające sprzedaż, wykorzystywane w miejscu dokonywania zakupu i skierowane bezpośrednio do klienta detalicznego.

POS-y można podzielić na grupy ze względu na umiejscowienie w sklepie:

  • materiały na ladę, np. dyspenser na materiały reklamowe, bilonownica, stand, 
  • materiały na półkę, np. wobbler (kiwak), stopper (reklama zamontowana prostopadle do regału), wsad do listwy półkowej, nakładka cenowa, nakładka na górną część półki (tzw. topper),
  • materiały na sufit, np. flaga, flagietki (proporczyki), zawieszka sufitowa (tzw. hanger – plakat, plansza, tablica),
  • materiały na podłogę, np. owijka paletowa, ekspozytor (display, stojak), roll-up, potykacz, stoisko prezentacyjno-degustacyjne, naklejki podłogowe,
  • inne, np. ulotka, plakat, naklejka, broszura, lightbox (podświetlany kaseton), infokiosk (interaktywna reklama multimedialna).

POStaw na POS-y

Przez chwilę zatrzymamy się przy wybranych nośnikach, które pomogą w prosty i atrakcyjny sposób wyeksponować produkty promocyjne. 

Wobbler, czyli kiwak przytwierdzony do krawędzi półki przy produkcie, to niepozorny, ale skuteczny środek na zwrócenie uwagi konsumenta. Najprostsze można spotkać w kształcie koła czy prostokąta, ale ogranicza nas tylko wyobraźnia – można spróbować z niestandardowym kształtem czy fakturą, dodać elementy trójwymiarowe. Może być wielorazowy, np. wykonany z tworzywa sztucznego lub powlekany folią, z miejscem na wpisanie i zmazanie ceny promocyjnej lub nazwy produktu.

Plakat – mniejszy (np. A4) lub większy (np. A1), zamieszczony w oknie sklepowym czy na ścianie we wnętrzu punktu, dedykowany konkretnej akcji lub “pustak” do samodzielnego uzupełnienia produktów i cen promocyjnych – to prosty sposób na komunikowanie akcji rabatowych. Zawsze należy pamiętać o jego czytelności – określeniu cen (najbardziej efektywnie będzie, jeśli przy cenie rabatowej zamieścimy skreśloną cenę podstawową) i mechaniki promocji oraz czasu jej trwania. Nie zapominajmy też o atrakcyjnej szacie graficznej, która zainteresuje potencjalnego klienta.

Display to niezależny stojak (ekspozytor) na wybrany asortyment, najczęściej większego formatu, wykonany z mocnego kartonu, PCV czy drewna. Często jest elementem promocji konkretnej marki. Im bardziej niebanalny, tym lepiej. Może przyciągać kształtem, formą, kolorem (np. przypominać drzewo bądź lodówkę) – producenci tego typu POS-ów są otwarci na nowatorskie rozwiązania.

Co za dużo…

Dzisiejszy konsument jest zalewany masą komunikatów reklamowych, zarówno w punktach handlowych, jak również w internecie. Uwagę zwracają przede wszystkim te, które są kreatywne i atrakcyjne, a przy tym czytelne i niepozostawiające miejsca na domysły. Nawet najlepsze POS-y mogą jednak stać się niewidzialne, gdy będzie ich zbyt wiele. Tak właśnie działa zjawisko ślepoty banerowej na stronach WWW – nasz wzrok omija wszystkie elementy, które wskazują na reklamę. Zbyt wiele komunikatów promocyjnych na różnych nośnikach wprowadzi w sklepie chaos i nie zaowocuje sprzedażą – a przecież na tym właśnie nam zależy.

Zobacz również
Digital Signage
06.05.2022
Digital Signage i jego zastosowanie w handlu

Termin Digital Signage pojawia się coraz częściej, ale może brzmieć dla nas obco. Czym zatem jest i co się za nim kryje? Ekrany na ścianach to doskonały sposób, aby unowocześnić biznes, ale co właściwie dzięki temu zyskasz? Po co stosować rozwiązania Digital Signage i jak one działają?

Więcej
m-commerce
14.04.2022
Czym jest m-commerce i jakie stwarza możliwości sprzedażowe?

W bardzo szybko rozwijającym się świecie technologii poprawiło się nasze życie. Za pomocą Internetu wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki, oszczędzamy czas, działamy szybciej. Nie musisz nawet wychodzić z domu, a pożądane produkty spożywcze z osiedlowego marketu czy z innego kraju są dla ciebie dostępne. Wystarczy tylko kilka kliknięć. Jest to możliwe dzięki nowym technologiom, takim jak eCommerce i mCommerce.

Więcej
promocje
25.03.2022
Czym są promocje i dlaczego warto je planować?

Promocja sprzedaży daje przedsiębiorstwom szerokie pole manewru. Właściwie wykorzystana dostarcza firmie korzyści oraz pomoc w realizacji strategii i wcześniej ustalonych celów. Z kolei źle zorganizowana lub nadużywana może spowodować zniechęcenie klienta lub też zobojętnienie wobec jej przekazu.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!