Blisko 80% klientów decyzję o zakupie konkretnego produktu podejmuje na miejscu w sklepie, jak dowodzą badania in-Store Media. Promując wybrany asortyment w punkcie sprzedaży, mamy niepowtarzalną okazję, żeby przykuć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Jak zatem skutecznie wyeksponować produkty promocyjne?
Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi nam merchandising, czyli odpowiednia aranżacja wnętrza sklepu i prezentacja jego asortymentu, która przez przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie produktem wywiera wpływ na zachowanie konsumentów i w efekcie służy wzrostowi sprzedaży.
Merchandising startuje jeszcze przed wejściem do sklepu, kusząc konsumentów za pomocą różnego rodzaju materiałów – od identyfikacji wizualnej placówki, np. w postaci szyldu z logotypem, przez ofertę promocyjną widoczną w witrynie czy potykacze przed drzwiami, aż do koszy na śmieci i stojaków na rowery z logo sklepu. Już w tym momencie możemy wykorzystać potencjał, np. wieszając w szybie wystawowej przyciągający wzrok plakat z informacją o aktualnej akcji promocyjnej.
We wnętrzu sklepu działania merchandisingowe mają odzwierciedlenie w ekspozycji asortymentu podstawowego oraz prezentacji produktów dodatkowych i promocyjnych. Tutaj warto wymienić kilka podstawowych zasad. Najlepszy “obszar półkowy” to środek regału, na wysokości wzroku. Najbardziej interesujące produkty ustawia się z lewej strony – zgodnie z zasadą lewego oka. Na najniższych półkach znajdą się towary ciężkie, a także najtańsze, natomiast najdroższe artykuły umiejscowione są najwyżej. Produkty promocyjne, nowości czy hity sprzedażowe zdecydowanie warto umieszczać na środku półki na wysokości oczu – dzięki temu trudno będzie je ominąć.
Korzystnym rozwiązaniem jest wyodrębnienie w przestrzeni handlowej miejsca przeznaczonego wyłącznie na ekspozycję asortymentu w promocji. Może to być wydzielony regał, wyspa czy specjalna sekcja – oczywiście w zależności od możliwości danego sklepu.
Przy organizacji takiej strefy ważne jest ustalenie tematu przewodniego (np. Boże Narodzenie czy grillowe szaleństwo). Nie zapominajmy też o takich elementach, jak odpowiednie oświetlenie promocyjnej ekspozycji, jej harmonijna kompozycja (możliwy błąd to chaos spowodowany zbyt dużą liczbą produktów) czy też adekwatny dobór kolorów (psychologia barw przyjdzie tu z pomocą). Bardzo ważnym elementem będą tu również komunikaty dotyczące szczegółów promocji (cena, hasło przewodnie, mechanika, czas trwania).
W tym miejscu warto przedstawić materiały POS (point of sale) – czyli dokładniej wszelkie nośniki wspierające sprzedaż, wykorzystywane w miejscu dokonywania zakupu i skierowane bezpośrednio do klienta detalicznego.
POS-y można podzielić na grupy ze względu na umiejscowienie w sklepie:
Przez chwilę zatrzymamy się przy wybranych nośnikach, które pomogą w prosty i atrakcyjny sposób wyeksponować produkty promocyjne.
Wobbler, czyli kiwak przytwierdzony do krawędzi półki przy produkcie, to niepozorny, ale skuteczny środek na zwrócenie uwagi konsumenta. Najprostsze można spotkać w kształcie koła czy prostokąta, ale ogranicza nas tylko wyobraźnia – można spróbować z niestandardowym kształtem czy fakturą, dodać elementy trójwymiarowe. Może być wielorazowy, np. wykonany z tworzywa sztucznego lub powlekany folią, z miejscem na wpisanie i zmazanie ceny promocyjnej lub nazwy produktu.
Plakat – mniejszy (np. A4) lub większy (np. A1), zamieszczony w oknie sklepowym czy na ścianie we wnętrzu punktu, dedykowany konkretnej akcji lub “pustak” do samodzielnego uzupełnienia produktów i cen promocyjnych – to prosty sposób na komunikowanie akcji rabatowych. Zawsze należy pamiętać o jego czytelności – określeniu cen (najbardziej efektywnie będzie, jeśli przy cenie rabatowej zamieścimy skreśloną cenę podstawową) i mechaniki promocji oraz czasu jej trwania. Nie zapominajmy też o atrakcyjnej szacie graficznej, która zainteresuje potencjalnego klienta.
Display to niezależny stojak (ekspozytor) na wybrany asortyment, najczęściej większego formatu, wykonany z mocnego kartonu, PCV czy drewna. Często jest elementem promocji konkretnej marki. Im bardziej niebanalny, tym lepiej. Może przyciągać kształtem, formą, kolorem (np. przypominać drzewo bądź lodówkę) – producenci tego typu POS-ów są otwarci na nowatorskie rozwiązania.
Dzisiejszy konsument jest zalewany masą komunikatów reklamowych, zarówno w punktach handlowych, jak również w internecie. Uwagę zwracają przede wszystkim te, które są kreatywne i atrakcyjne, a przy tym czytelne i niepozostawiające miejsca na domysły. Nawet najlepsze POS-y mogą jednak stać się niewidzialne, gdy będzie ich zbyt wiele. Tak właśnie działa zjawisko ślepoty banerowej na stronach WWW – nasz wzrok omija wszystkie elementy, które wskazują na reklamę. Zbyt wiele komunikatów promocyjnych na różnych nośnikach wprowadzi w sklepie chaos i nie zaowocuje sprzedażą – a przecież na tym właśnie nam zależy.
Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.
Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?
Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.