Cyfryzacja a handel

Handel detaliczny to gałąź gospodarki, która zmienia się bardzo dynamicznie. Wpływają na to m.in. wyzwania naszych czasów – wszechobecna cyfryzacja, zmieniające się potrzeby konsumentów, a także obecna sytuacja pandemiczna.

E-zakupy

Handel przenosi do się internetu – według raportu Gemius dla e-Commerce Polska “E-commerce w Polsce 2020” zakupy w ten sposób robi już 73 proc. badanych, co stanowi 11-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Z pewnością na ten wynik wpłynęła pandemia, która przekonała wielu konsumentów do cyfrowych zakupów. Wystarczy porównać udział rynku e-commerce w handlu detalicznym na końcu roku 2019 – 6,3 proc. i w kwietniu 2020 – 11,9 proc. (dane GUS).

Zmieniają się też kategorie produktów najczęściej kupowanych przez internet. Kiedyś najczęściej były to książki, filmy, płyty czy produkty RTV, natomiast w 2020 r. wśród badanych przez Gemius prym wiodą odzież, obuwie, kosmetyki, a następnie książki, płyty, filmy i sprzęt RTV/AGD. Zwolennicy internetowych zakupów wskazują na:

  • bezpieczeństwo
  • łatwość procesu
  • atrakcyjniejsze ceny
  • wygodę
  • większe możliwości wyboru

FMCG w sieci

Warto wspomnieć o coraz większym udziale zakupów produktów szybko zbywalnych (FMCG) przez internet w dobie koronawirusa. Od stycznia do marca tego roku udział procentowy badanych, którzy choć raz zaopatrzyli się przez internet w produkty pierwszej potrzeby wzrósł z 15 do 24 proc. (według raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia “Wpływ COVID-19 na rynek FMCG”). Szacuje się, że wartość udziału FMCG w e-commerce będzie nadal rosła. 

Offline + online = ?

Przyszłością handlu okazuje się tworzenie strategii płynnie łączącej wszystkie kanały marketingowe i sprzedażowe – zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe – czyli tak zwanej strategii omnichannel. Dzisiejsi konsumenci są stale online, więc rynek musi się do tego dostosować. Przenikanie się rzeczywistości online i offline w praktyce może polegać np. na sprawdzeniu przez klienta oferty sklepu na stronie www (np. w aktualnej gazetce) lub w aplikacji i zakupie wybranych produktów w sklepie tradycyjnym. 

Coraz bardziej popularny jest też model click & collect, czyli zamówienie produktów w sklepie online i ich odbiór w sklepie stacjonarnym (przykładem może tu być Rossmann czy IKEA).

Jeszcze inny przykład na przenikanie się kanałów, to zmiana sklepów stacjonarnych w centra usług dodatkowych, w których można nadać i odebrać przesyłkę czy opłacić rachunki.

Sklepy tradycyjne muszą rozwijać się w kierunku odpowiedzi na potrzeby dzisiejszych konsumentów, którzy oczekują podobnych doświadczeń, jak podczas zakupów w internecie – wygody, sprawnego procesu, bezpieczeństwa czy spersonalizowanej oferty. 

Innowacje górą

Firmy i sieci handlowe coraz częściej korzystają z możliwości nowoczesnych technologii, prześcigając się w pomysłach na usprawnienia. Przykładowo spółka LPP (właściciel marek Reserved, Croop, House, Mohito i Sinsay) wdraża elektroniczne metki, usprawniające logistykę procesu dostawy. Inną innowacyjną technologią mogą pochwalić się marki CCC i eobuwie.pl – dzięki esize.me można bezpłatnie wykonać skan stopy, co znacznie usprawni zakup butów przez internet. 

Rozwiązaniem na większą skalę ma być eParagon, czyli paragon w wersji elektronicznej. Prace nad nim prowadzi Platforma Detalistów we współpracy z takimi markami, jak Ikea, Decathlon, Superpharm i LPP. Aktualnie trwa dostosowywanie dedykowanego oprogramowania do potrzeb detalistów i być może w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli testować to rozwiązanie.

Źródło:
E-commerce w Polsce 2020, Gemius dla e-Commerce Polska

Zobacz również
geotrapping
27.08.2021
Geotrapping, czyli złap klienta, jeśli potrafisz

Geotrapping to znana od kilku lat usługa związana z mobile marketingiem. Nazwa tej frazy wskazuje na pułapkę i rzeczywiście główną korzyścią tej usługi jest to, że konsument przebywający w danym obszarze będzie otrzymywał reklamy na swoim smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym.

Więcej
Nowe technologie
12.08.2021
Sklep jutra, czyli technologie w świecie detalu cz. II

Oferowanie dobrej jakości produktu czy też tradycyjna promocja marki nie jest już wystarczająca ze względu na nieustannie rosnącą konkurencję na rynku sprzedaży internetowej. Światowi liderzy branży e–commerce prześcigają się w pomysłach, chcąc zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Wykorzystują przy tym nowe technologie, proponując rozwiązania niczym z filmów science fiction.

Więcej
detalista producent i konsument
30.07.2021
Innowacyjna Platforma Handlu obecnie

Innowacyjna Platforma Handlu powstała nieco ponad rok temu, a zespół zdążył wprowadzić już wiele innowacyjnych rozwiązań.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!

Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Administratorem Twoich danych osobowych jest Innowacyjna Platforma Handlu sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Wiśniowej 11, 62-052 Komorniki. Dane przetwarzane są w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Akceptuj