Cyfryzacja a handel

Handel detaliczny to gałąź gospodarki, która zmienia się bardzo dynamicznie. Wpływają na to m.in. wyzwania naszych czasów – wszechobecna cyfryzacja, zmieniające się potrzeby konsumentów, a także obecna sytuacja pandemiczna.

E-zakupy

Handel przenosi do się internetu – według raportu Gemius dla e-Commerce Polska “E-commerce w Polsce 2020” zakupy w ten sposób robi już 73 proc. badanych, co stanowi 11-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Z pewnością na ten wynik wpłynęła pandemia, która przekonała wielu konsumentów do cyfrowych zakupów. Wystarczy porównać udział rynku e-commerce w handlu detalicznym na końcu roku 2019 – 6,3 proc. i w kwietniu 2020 – 11,9 proc. (dane GUS).

Zmieniają się też kategorie produktów najczęściej kupowanych przez internet. Kiedyś najczęściej były to książki, filmy, płyty czy produkty RTV, natomiast w 2020 r. wśród badanych przez Gemius prym wiodą odzież, obuwie, kosmetyki, a następnie książki, płyty, filmy i sprzęt RTV/AGD. Zwolennicy internetowych zakupów wskazują na:

  • bezpieczeństwo
  • łatwość procesu
  • atrakcyjniejsze ceny
  • wygodę
  • większe możliwości wyboru

FMCG w sieci

Warto wspomnieć o coraz większym udziale zakupów produktów szybko zbywalnych (FMCG) przez internet w dobie koronawirusa. Od stycznia do marca tego roku udział procentowy badanych, którzy choć raz zaopatrzyli się przez internet w produkty pierwszej potrzeby wzrósł z 15 do 24 proc. (według raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia “Wpływ COVID-19 na rynek FMCG”). Szacuje się, że wartość udziału FMCG w e-commerce będzie nadal rosła. 

Offline + online = ?

Przyszłością handlu okazuje się tworzenie strategii płynnie łączącej wszystkie kanały marketingowe i sprzedażowe – zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe – czyli tak zwanej strategii omnichannel. Dzisiejsi konsumenci są stale online, więc rynek musi się do tego dostosować. Przenikanie się rzeczywistości online i offline w praktyce może polegać np. na sprawdzeniu przez klienta oferty sklepu na stronie www (np. w aktualnej gazetce) lub w aplikacji i zakupie wybranych produktów w sklepie tradycyjnym. 

Coraz bardziej popularny jest też model click & collect, czyli zamówienie produktów w sklepie online i ich odbiór w sklepie stacjonarnym (przykładem może tu być Rossmann czy IKEA).

Jeszcze inny przykład na przenikanie się kanałów, to zmiana sklepów stacjonarnych w centra usług dodatkowych, w których można nadać i odebrać przesyłkę czy opłacić rachunki.

Sklepy tradycyjne muszą rozwijać się w kierunku odpowiedzi na potrzeby dzisiejszych konsumentów, którzy oczekują podobnych doświadczeń, jak podczas zakupów w internecie – wygody, sprawnego procesu, bezpieczeństwa czy spersonalizowanej oferty, które umożliwia nowoczesne oprogramowanie sklepów

Innowacje górą

Firmy i sieci handlowe coraz częściej korzystają z możliwości nowoczesnych technologii, prześcigając się w pomysłach na usprawnienia. Przykładowo spółka LPP (właściciel marek Reserved, Croop, House, Mohito i Sinsay) wdraża elektroniczne metki, usprawniające logistykę procesu dostawy. Inną innowacyjną technologią mogą pochwalić się marki CCC i eobuwie.pl – dzięki esize.me można bezpłatnie wykonać skan stopy, co znacznie usprawni zakup butów przez internet. 

Rozwiązaniem na większą skalę ma być eParagon, czyli paragon w wersji elektronicznej. Prace nad nim prowadzi Platforma Detalistów we współpracy z takimi markami, jak Ikea, Decathlon, Superpharm i LPP. Aktualnie trwa dostosowywanie dedykowanego oprogramowania do potrzeb detalistów i być może w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli testować to rozwiązanie.

Źródło:
E-commerce w Polsce 2020, Gemius dla e-Commerce Polska

Zobacz również
Digital Signage
06.05.2022
Digital Signage i jego zastosowanie w handlu

Termin Digital Signage pojawia się coraz częściej, ale może brzmieć dla nas obco. Czym zatem jest i co się za nim kryje? Ekrany na ścianach to doskonały sposób, aby unowocześnić biznes, ale co właściwie dzięki temu zyskasz? Po co stosować rozwiązania Digital Signage i jak one działają?

Więcej
m-commerce
14.04.2022
Czym jest m-commerce i jakie stwarza możliwości sprzedażowe?

W bardzo szybko rozwijającym się świecie technologii poprawiło się nasze życie. Za pomocą Internetu wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki, oszczędzamy czas, działamy szybciej. Nie musisz nawet wychodzić z domu, a pożądane produkty spożywcze z osiedlowego marketu czy z innego kraju są dla ciebie dostępne. Wystarczy tylko kilka kliknięć. Jest to możliwe dzięki nowym technologiom, takim jak eCommerce i mCommerce.

Więcej
promocje
25.03.2022
Czym są promocje i dlaczego warto je planować?

Promocja sprzedaży daje przedsiębiorstwom szerokie pole manewru. Właściwie wykorzystana dostarcza firmie korzyści oraz pomoc w realizacji strategii i wcześniej ustalonych celów. Z kolei źle zorganizowana lub nadużywana może spowodować zniechęcenie klienta lub też zobojętnienie wobec jej przekazu.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!