Oferowanie dobrej jakości produktu czy też tradycyjna promocja marki nie jest już wystarczająca ze względu na nieustannie rosnącą konkurencję na rynku sprzedaży internetowej. Światowi liderzy branży e–commerce prześcigają się w pomysłach, chcąc zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Wykorzystują przy tym nowe technologie, proponując rozwiązania niczym z filmów science fiction.
Artykuł stanowi kontynuację wpisu
Nowe technologie stwarzają możliwości, o których jeszcze do niedawna właściciele sklepów nawet nie marzyli. Są nie tylko narzędziem wspierającym obsługę i budującym doświadczenie klienta, ale także pomagają markom badać, rozumieć i przewidywać zachowania konsumenckie. W niniejszym artykule przedstawione zostaną kolejne rozwiązania zaproponowane na następne lata.
Beacony, czyli małe nadajniki komunikujące się z naszymi smartfonami to już nie nowość. Podobnie jak inteligentne oświetlenie, zbierające dane o sposobie poruszania się klientów na terenie sklepu, czy smart mirrors – interaktywne lustra wykorzystujące technologię rozszerzonej rzeczywistości. Istotą sklepów przyszłości jest całościowa zmiana myślenia o biznesie.
Businnes Inteligence polega na stworzeniu całego systemu informatycznego spinającego sprzedaż stacjonarną, internetową, technologie mobilne, centra obsługi klienta i digital marketing. W sklepach przyszłości świat wirtualny przenika się z rzeczywistym. Klient ma możliwość obejrzenia i dotknięcia produktu, a następnie, dzięki multimedialnym kioskom, samodzielnego sprawdzenia dostępności jego w innych lokalizacjach i zamówienia wybranego produktu do danego salonu albo bezpośrednio do domu. Nowatorskim rozwiązaniem technologicznym wykorzystywanym w sklepach jest także technologia NFC, czyli tak zwana komunikacja bliskiego pola. Pozwala ona między innymi na ocenę czy produkt został podniesiony z półki. W momencie, gdy czujnik znika z zasięgu ekspozycji, klient otrzymuje na swój smartfon dodatkowe informacje na temat oglądanego produktu zachęcające do zakupu, czy dotyczące jego stosowania.
Wykorzystanie technologii biometrycznej możemy dostrzec wszędzie tam, gdzie widoczny jest mechanizm rozpoznawania twarzy czy odcisków palców. Technologia biometryczna na co dzień pozwala na szybkie i skuteczne identyfikowanie użytkownika oraz zapewnia dostęp do urządzeń mobilnych. W sklepie służy do autoryzacji różnego rodzaju działań np. zakończenia transakcji i płatności. Wielu globalnych detalistów eksperymentuje z technologią biometryczną jak np. Alibaba. Firma przeprowadziła projekt “Pay with a selfie”, w którym wykorzystano mechanizm rozpoznawania twarzy w transakcjach zakupowych. W ramach projektu klienci mogli robić zakupy, płacąc swoim selfie. Trend na wykorzystywanie technologii biometrycznej w retailu staje się coraz bardziej rozpowszechniany. W niedalekiej przyszłości proces transakcyjny w sklepach może ulec całkowitej zmianie, co wpłynie na zwiększenie satysfakcji klientów i zmniejszy obowiązki sprzedawców. Zautomatyzowane systemy POS oraz nowe punkty styku mają szansę świetnie sprawdzić się w stacjonarnych punktach sprzedaży.
Internet zaczął zmieniać rzeczywistość branży retail. Nie minęło od tego czasu jeszcze 20 lat, a nowa technologia znów rewolucjonizuje realia. Chodzi o IoT czyli internet rzeczy. Przez rozmieszczenie specjalnych czujników w sklepie możliwe jest szczegółowe analizowanie danych, które gromadzą. Internet rzeczy otwiera zupełnie nowe możliwości przed sprzedawcami. Podpowiada, kiedy warto uzupełnić asortyment na półkach, a kiedy wyjść do klienta. Zaawansowane platformy IoT otwierają swoje możliwości przed detalistami, gromadzą oraz analizują kompleksowe dane ze sklepu i pomagają dzięki temu podejmować lepsze decyzje. Jedna z takich platform, PTC ThingWorx21, jest używana w przestrzeni wspomnianego już sklepu Legend World Wide w Belgradzie. Platforma zarządza danymi, wytwarza rekomendacje i dostarcza kompleksowych analiz.
Nowe technologie to nie tylko udogodnienia zakupowe tu i teraz. Zbieranie i bieżąca analiza danych dotyczących zachowań w sklepach pozwala na lepszą aranżację przestrzeni handlowej i ciągłe dostosowanie się do potrzeb klientów.
Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.
Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?
Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.