Zakupy zgodne z trendem „eko”

Według badań Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) obecnie już nawet 3,6 mld ludzi na całym świecie odczuwa skutki zmian klimatycznych, są to między innymi susze, powodzie, rekordowo wysokie temperatury oraz pożary.

zakupy eko

Niestety negatywne konsekwencje zmian klimatycznych nie omijają Polski. Prognozuje się, że w najbliższych latach coraz częściej będziemy zmagać się z suszami, a co za tym idzie problemami z uprawami. Jak również z falami upałów i niedostatkami wody pitnej.

Segregacja odpadów to podstawa

Polacy nie bagatelizują zagrożeń, które za tym idą i coraz bardziej świadomie dbają o środowisko. Fundacja ProKarton od 2013 r. przeprowadza cykliczne badania społeczne, sprawdzające wiedzę Polaków na temat zasad segregacji odpadów. Zgodnie z tegorocznym sondażem 77 % badanych zadeklarowało, że segreguje odpady, a 23 % respondentów tego nie robi. Dla porównania w badaniu z 2019 r. segregację odpadów deklarowało 58 % osób, 42 % tego nie robiło.

Torba plastikowa, papierowa, a może wielokrotnego użytku?

W jaki jeszcze sposób możemy być bardziej „eko”? Po pierwsze nie produkujmy kolejnych, trudnych do utylizacji odpadów. Szacuje się, że plastikowa reklamówka rozkłada się nawet do 400 lat. Świetną alternatywą są torby wielokrotnego użytku. Jeżeli jednak klient nie może wyrobić w sobie nawyku zabierania torby na zakupy z domu, warto aby wówczas wybrał torbę papierową. Są one coraz częściej dostępne w sklepach, zamiast toreb plastikowych.

Nie wyrzucaj – uzupełniaj!

Ostatnim światowym trendem, który zaczyna pojawiać się na rynku Polskim są automaty do uzupełniania pustych opakowań. Pewne sieci sklepów testują urządzenia, które mają skłonić konsumentów do przychodzenia na zakupy z własnymi butelkami, które mogą ponownie uzupełnić produktami chemicznymi i kosmetykami. Aby napełnić butelkę, wystarczy umieścić odpowiednią końcówkę w szyjce butelki i wcisnąć przycisk. Automat sam zatrzyma proces nalewania kiedy odmierzy odpowiednią pojemność. Testy urządzeń trwają i pewnie w niedalekiej przyszłości będą ogólnodostępne.

Podobną zasadą kierował się znany producent makaronów. W jednym z warszawskich sklepów znajdziemy automat do napełniania woreczków  lub własnych opakowań czterema rodzajami makaronów. Klient ma też możliwość wyboru gramatury opakowania. Program ma charakter pilotażowy, ale kto wie, może niedługo będą dostępne na szeroką skalę.

Recykling

Kolejnym inteligentnym urządzeniem, który już teraz możemy spotkać w wielu Polskich miastach jest Butelkomat. Maszyna ta przyjmujące butelki PET oraz butelki aluminiowe i szklane. Wystarczy wrzucić butelkę do odpowiedniego otworu w urządzeniu, a w zamian użytkownik otrzyma odpowiedni zwrot. W zależności od punktu, w którym znajduje się automat można otrzymać 10 lub 20 groszy albo bonusy (np. zniżki do kina) za każdą butelkę, która w prawidłowy sposób zostanie wrzucona do automatu. Użytkownik nie tylko uzyska zwrot kaucji za butelkę, ale przede wszystkim dba o środowisko.

Dbanie o środowisko jest obowiązkiem każdego z nas i jak widać możemy wprowadzić zmiany nawet podczas codziennych zakupów. Wystarczy zastosować się do kilku podstawowych reguł, a już przyczyniamy się do ochrony przyrody. Nowoczesne technologie również mają swój wkład i ułatwiają nam bycie w trendzie ”eko” dlatego warto z nich korzystać.

Za trendami ekologicznymi powinni również podążać właściciele sklepów. Warto wprowadzać eko-rozwiązania do placówek sprzedażowych. Detalista nie tylko pokazuje w ten sposób troskę o środowisko, ale ma również szansę na ograniczanie kosztów oraz przyciągniecie do sklepu ekologicznie świadomych klientów.

Zobacz również
europlatform
21.12.2022
Technologia, która pracuje na korzyść detalistów

Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.

Więcej
31.10.2022
Jak powinna wyglądać dobra obsługa klienta?

Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?

Więcej
reklama
14.10.2022
Reklama dźwignią handlu

Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.

Więcej
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!
Panel detalisty