Handel detaliczny to gałąź gospodarki, która zmienia się bardzo dynamicznie. Wpływają na to m.in. wyzwania naszych czasów – wszechobecna cyfryzacja, zmieniające się potrzeby konsumentów, a także obecna sytuacja pandemiczna.
Handel przenosi do się internetu – według raportu Gemius dla e-Commerce Polska “E-commerce w Polsce 2020” zakupy w ten sposób robi już 73 proc. badanych, co stanowi 11-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Z pewnością na ten wynik wpłynęła pandemia, która przekonała wielu konsumentów do cyfrowych zakupów. Wystarczy porównać udział rynku e-commerce w handlu detalicznym na końcu roku 2019 – 6,3 proc. i w kwietniu 2020 – 11,9 proc. (dane GUS).
Zmieniają się też kategorie produktów najczęściej kupowanych przez internet. Kiedyś najczęściej były to książki, filmy, płyty czy produkty RTV, natomiast w 2020 r. wśród badanych przez Gemius prym wiodą odzież, obuwie, kosmetyki, a następnie książki, płyty, filmy i sprzęt RTV/AGD. Zwolennicy internetowych zakupów wskazują na:
Warto wspomnieć o coraz większym udziale zakupów produktów szybko zbywalnych (FMCG) przez internet w dobie koronawirusa. Od stycznia do marca tego roku udział procentowy badanych, którzy choć raz zaopatrzyli się przez internet w produkty pierwszej potrzeby wzrósł z 15 do 24 proc. (według raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia “Wpływ COVID-19 na rynek FMCG”). Szacuje się, że wartość udziału FMCG w e-commerce będzie nadal rosła.
Przyszłością handlu okazuje się tworzenie strategii płynnie łączącej wszystkie kanały marketingowe i sprzedażowe – zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe – czyli tak zwanej strategii omnichannel. Dzisiejsi konsumenci są stale online, więc rynek musi się do tego dostosować. Przenikanie się rzeczywistości online i offline w praktyce może polegać np. na sprawdzeniu przez klienta oferty sklepu na stronie www (np. w aktualnej gazetce) lub w aplikacji i zakupie wybranych produktów w sklepie tradycyjnym.
Coraz bardziej popularny jest też model click & collect, czyli zamówienie produktów w sklepie online i ich odbiór w sklepie stacjonarnym (przykładem może tu być Rossmann czy IKEA).
Jeszcze inny przykład na przenikanie się kanałów, to zmiana sklepów stacjonarnych w centra usług dodatkowych, w których można nadać i odebrać przesyłkę czy opłacić rachunki.
Sklepy tradycyjne muszą rozwijać się w kierunku odpowiedzi na potrzeby dzisiejszych konsumentów, którzy oczekują podobnych doświadczeń, jak podczas zakupów w internecie – wygody, sprawnego procesu, bezpieczeństwa czy spersonalizowanej oferty, które umożliwia nowoczesne oprogramowanie sklepów.
Firmy i sieci handlowe coraz częściej korzystają z możliwości nowoczesnych technologii, prześcigając się w pomysłach na usprawnienia. Przykładowo spółka LPP (właściciel marek Reserved, Croop, House, Mohito i Sinsay) wdraża elektroniczne metki, usprawniające logistykę procesu dostawy. Inną innowacyjną technologią mogą pochwalić się marki CCC i eobuwie.pl – dzięki esize.me można bezpłatnie wykonać skan stopy, co znacznie usprawni zakup butów przez internet.
Rozwiązaniem na większą skalę ma być eParagon, czyli paragon w wersji elektronicznej. Prace nad nim prowadzi Platforma Detalistów we współpracy z takimi markami, jak Ikea, Decathlon, Superpharm i LPP. Aktualnie trwa dostosowywanie dedykowanego oprogramowania do potrzeb detalistów i być może w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli testować to rozwiązanie.
Źródło:
E-commerce w Polsce 2020, Gemius dla e-Commerce Polska
Innowacyjna Platforma Handlu oraz M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) połączyły siły! Innowacyjna Platforma Handlu zawarła umowę o współpracy strategicznej, której efektem jest stworzenie nowej platformy.
Każdy klient, odwiedzając placówkę sprzedażową, oczekuje profesjonalnej i miłej obsługi klienta. Jakie działania należy podjąć, by jej jakość była jak najwyższa? Jakie korzyści może przynieść gwarancja należytych standardów obsługi?
Każdy właściciel sklepu doskonale wie, jak ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia reklama może mu pomóc osiągnąć ten cel.